Buat Renungan

Friday, August 21, 2009

Revolusi ICT dalam sistem pendidikan negara

MUAR 20 Ogos - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pendidikan negara perlu direvolusikan menerusi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bagi membina modal insan yang berfikiran lebih kreatif dan inovatif.

Menurutnya, kemajuan teknologi terkini mampu menambah baik keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran serta merapatkan jurang digital antara sekolah bandar dan luar bandar.

"Melalui cara ini kita bukan sahaja dapat menampilkan pembaharuan dalam kaedah pembelajaran tetapi juga membuka gerbang pengetahuan yang luas kepada murid yang seterusnya menggalakkan pembinaan pemikiran kreatif dan inovatif,"katanya.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika melancarkan Kampus ASTRO Bersama Komuniti Sekolah bagi Semenanjung Malaysia di Kompleks Sukan Pagoh di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom dan Pengerusi ASTRO, Datuk Badri Masri.

Muhyiddin berkata, revolusi tersebut boleh dilaksanakan dengan kerjasama erat antara kerajaan dengan sektor swasta yang mempunyai kepakaran serta bersedia menunaikan tanggungjawab sosial korporat kepada masyarakat.

"Lebih-lebih lagi dengan kepesatan kemajuan teknologi, sebenarnya banyak syarikat swasta yang boleh tampil membantu kerajaan untuk meningkatkan akses kepada pendidikan serta menambah baik keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran," jelasnya.

Beliau berkata, ia penting untuk pembangunan dan kemajuan negara kerana dalam ekonomi berasaskan pengetahuan hari ini, kemajuan sesebuah negara tidak lagi dinilai daripada segi pemilikan sumber asli atau modal fizikal yang banyak.

Menurutnya, kemajuan kini diukur daripada segi keupayaan negara melahirkan modal insan berpengetahuan dan berkemahiran tinggi yang seterusnya mampu untuk memacu kemajuan negara melalui penciptaan dan inovasi.

Justeru, Muhyiddin amat mengalu-alukan penglibatan ASTRO yang bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran bagi menyediakan kemudahan satelit bagi membolehkan saluran TV Pendidikan dipancarkan ke sekolah-sekolah di kawasan pedalaman di seluruh negara.

Menurutnya, kemudahan itu amat berguna khususnya di Sabah dan Sarawak yang menghadapi kesukaran untuk mendapatkan siaran televisyen biasa.

"Dengan kemudahan ini, hasrat kerajaan untuk merapatkan jurang digital antara sekolah bandar dan luar bandar akan dapat tercapai," katanya.

Sementara itu, Badri berkata, Program Kampus ASTRO Bersama Komuniti Sekolah melibatkan peruntukan RM30 juta dalam tempoh tiga tahun bagi menyediakan alat dekoder dengan fungsi perakam, peti televisyen LCD dan akses kandungan pendidikan dan maklumat kepada lebih 10,000 buah sekolah.

"Kami di ASTRO percaya dengan teknologi satelit, infrastruktur penyiaran dan akses kepada kandungan kreatif yang terbaik dalam kelasnya dapat memainkan peranan merealisasikan visi memberi peluang pelajaran kepada lebih 5.2 juta kanak-kanak sekolah di seluruh negara," katanya.

Menurutnya, ketika ini fasa satu program itu melibatkan sebanyak 127 sekolah, 13 Pusat Teknologi Pendidikan Bahagian dan 53 Pusat Kegiatan Guru dengan membabitkan 195 guru di Sabah dan Sarawak.

"Fasa dua akan meliputi kawasan Semenanjung Malaysia dan Pagoh adalah kawasan pertama yang akan menerima pemasangan ASTRO di bawah program ini," jelasnya.

0 comments:

Post a Comment

Dari Mana Tu...

About This Blog

Followers

PENAFIAN / DISCLAIMER

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP