Buat Renungan

Thursday, September 10, 2009

REDtone lancar peraduan 1Malaysia dalam talian

Murid mengibarkan Jalur Gemilang sebagai bersatu-padu di bawah konsep 1Malaysia.


PELAJAR-pelajar sekolah rendah baik di Semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak berpeluang meluahkan perasaan mereka dan berkongsi pandangan mereka mengenai 1Malaysia dalam peraduan yang dianjurkan oleh penyedia perkhidmatan komunikasi alternatif, REDtone International Bhd (REDtone).

Ketua Pengarah Eksekutifnya, Zainal Amanshah berkata, Peraduan Melukis dan Menulis Esei 1Malaysia Dalam Talian ini adalah salah satu daripada inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) REDtone dan bertujuan menyokong konsep 1Malaysia.

Menurut beliau, kanak-kanak melihat sesuatu melalui perspektif mereka yang tersendiri dan melalui peraduan ini pihaknya akan mendapat gambaran sepintas lalu mengenai 1Malaysia.

"Kita juga dapat memahami erti perpaduan daripada kaca mata mereka,” katanya semasa pelancaran peraduan itu di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pelancaran disempurnakan oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Bahagian Komunikasi), Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dr Mohd Ali Mohamad Nor.

Peraduan selama sebulan ini dibahagikan kepada dua seksyen – Kategori Junior bagi pelajar Sekolah Rendah Tahun 1 hingga 3, dan Kategori Senior bagi pelajar Sekolah Rendah Tahun 4 hingga 6.

Peserta-peserta Kategori Junior perlu mengemukakan penyertaan mereka dalam bentuk lukisan manakala bagi Kategori Senior, pelajar-pelajar perlu menulis karangan berbentuk esei. Penyertaan hendaklah dikemukakan secara dalam talian di www.redtone1malaysia.com.my.

Peraduan ini dibahagikan kepada dua kategori kerana pelajar-pelajar lebih muda dalam Sekolah Rendah 1-3 mampu meluahkan pandangan mereka dalam lukisan.

Manakala bagi pelajar tahap dua, penulisan esei merupakan pendekatan berkomunikasi yang lebih berkesan dalam melahirkan idea-idea mereka.

"Esei boleh ditulis sama ada dalam bahasa Malaysia, bahasa Inggeris, Cina atau Tamil," tambah Zainal.


Dr Mohd Ali Mohamad Nor (kiri) melancarkan Peraduan Melukis dan Menulis Esei 1Malaysia Dalam Talian REDtone di Kuala Lumpur baru-baru ini.

kata Zainal lagi, REDtone memilih penghantaran penyertaan secara dalam talian di

www.redtone1malaysia.com.my kerana ia secara tidak langsung menggalakkan para pelajar menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Selain itu, penyertaan juga boleh dihantar pada bila-bila masa mengikut kelapangan pelajar.

Sebagai sebahagian daripada projek Portal Pendidikan ICT REDtone, ia juga untuk memudahkan e-pembelajaran dalam kalangan para pelajar dan perkongsian pengetahuan antara guru-guru sekolah.

Peraduan ini bermula dari 24 Ogos hingga 25 September 2009. Ia terbuka kepada semua pelajar sekolah rendah iaitu Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK), Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SRJKT) di seluruh negara.

Bagi Kategori Junior, ilustrasi boleh sama ada dilukis dengan tangan atau dalam bentuk digital dan hendaklah dikemukakan dalam format JPEG, GIF atau BMP dengan saiz fail tidak melebihi 5MB.

Bagi penyertaan Kategori Senior, panjang esei hendaklah antara 150 hingga 300 patah perkataan.

Lima penyertaan terbaik akan dipilih daripada setiap kategori, dengan setiap pemenang akan membawa pulang komputer meja. Sepuluh hadiah sagu hati berbentuk hamper setiap satu bernilai RM100 juga akan diberi kepada setiap peserta dalam kedua-dua kategori. Sekolah yang mencatat bilangan penyertaan paling ramai dalam setiap kategori juga akan memenangi sebuah komputer meja.

Para pemenang akan diumumkan pada 10 Oktober 2009. Untuk butiran lanjut mengenai peraduan, sila lawati www.redtone1malaysian.com.my.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi BG Tay di talian: (03) 7725 1908 or 012-202 5898;

e-mel: bgnexuspr@pd.jaring.my

FAKTA

Kategori Lukisan tangan atau digital untuk murid junior (Tahun 1-3)

Esei antara 150 hingga 300 patah perkataan untuk murid senior (Tahun 4-6)

Mula 24 Ogos 2009

Tarikh tutup 25 September 2009

Keputusan 10 Oktober 2009

Laman web www.redtone1malaysian.com.my

0 comments:

Post a Comment

Dari Mana Tu...

About This Blog

Followers

PENAFIAN / DISCLAIMER

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP